Laura Skytte Andersen
Digitalisering & Teknologi
Se hvilke teknologier der bliver brugt på socialområdet og læs mere om udvalgte teknologier.
På socialområdet er der en håndfuld af teknologier, som er udbredte i kontakten mellem borgere og medarbejdere.
I forbindelse med dataindsamlingen til Teknologiradaren har kommunerne i slutningen af 2023 svaret på, hvilke teknologier der har skabt størst værdi hos dem på socialområdet. Respondenterne angiver, at de fem mest værdiskabende teknologier er apps, videoer, skærme, fysiske robotter og RPA. De borgervendte apps, videoløsninger og informationsskærme bliver anvendt på en måde, hvor de gør hverdagen lettere for medarbejdere, pårørende eller borgere.
Videoløsninger bliver brugt til skærmbesøg, hvor borgeren og medarbejderen kan ’tjekke ind’ og tale om borgerens velbefindende. Skærmbesøg giver en fleksibilitet i borgerens hverdag, og det er en af de teknologier, som ligger solidt i radaren
Apps er også en meget anvendt teknologi, som placerer sig i radarens midte. Borgere bruger apps til at selvmonitorere og skabe struktur i deres hverdag. En kommune skriver:
”App til borgerne med forløb, hvor de kan registrere deres tilstand - fx fysisk smerte, stress og søvn (…) Ideen er, at borger registrerer løbende, mens oplysningerne er aktuelle, og sammen med medarbejderen kan man se tilbage på fx daglige registreringer af smerte.”
Robotter skaber også værdi. De administrative robotter, kendt fra RPA-teknologien, bliver brugt til at automatisere rutineprægede arbejdsgange, fx betaling af fakturaer. De fysiske robotter som fx robotstøvsugere eller medicinrobotter flytter ind i borgerens hjem og kan øge borgerens selvstændighed.
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3443
E-mail: lasa@kl.dk