Gå til hovedindhold
/ Kunstig Intelligens

AI-agenter

AI-agenter er digitale hjælpere, der kan udføre opgaver på egen hånd ud fra givne instruktioner. Teknologien er stadig i udvikling, men ses som et redskab, der kan frigøre ressourcer og lette presset på medarbejderne.

Indhold

    AI-agenter er softwareprogrammer, der selvstændigt kan analysere information, træffe beslutninger og udføre handlinger for at løse en opgave inden for et afgrænset område. De kan for eksempel booke møder, svare på enkle spørgsmål eller hjælpe med at strukturere information, så medarbejdere får frigivet tid til mere komplekse opgaver.

    Kommunerne kan anvende agenter til automatisk behandling af de sager, hvor informationen er klar og entydig. Sager med uklarheder eller kompleksitet sendes videre til manuel vurdering hos sagsbehandleren. På den måde kombinerer systemet automatisk behandling med menneskelig indsigt, hvilket kan effektivisere sagsbehandlingen og bidrage til korrekte vurderinger.

    Teknologien er placeret under ”Hold øje” i Kommunernes Teknologiradar 2025:

    Sådan bruger kommunerne teknologien

    Kommunernes Teknologiradar 2025 viser, at kommuner har afprøvet og integreret AI agenter inden for flere områder:

    • Afprøves i borgerservice til at håndtere tidsbestilling og aflysninger
    • Bruges som en hjælp til at svare på enkle spørgsmål fra borgere
    • Ses som en mulighed for at lette presset på telefoniske henvendel-ser
    • Anvendes til automatisk booking og afbooking af mødelokaler
    • Testes som støtte i dokumenthåndtering og videndeling
    • Endnu ikke implementeret i større skala i kommunerne, men ses som et værktøj til at automatisere administrative opgaver

    Udfordringer ved brug af teknologien

    Lektor Lars Sommer fra DTU understreger, at ”AI-agenter kræver tillid – og kontrol. Det er vigtigt at sætte klare rammer for, hvad de må gøre, og hvordan deres beslutninger kontrolleres. De skal overvåges og tilpasses løbende.”

    Flere kommuner understreger, at de stadig møder stor usikkerhed ift. lovgivningen på området, hvilket begrænser implementeringen på visse områder. De fleste betragter det dog som en spændende mulighed for at frigøre nogle ressourcer til andre, mere komplekse opgaver.

    Flere kommuner er i gang med pilotprojekter for at lære teknologien at kende, men der er flere etiske og lovmæssige udfordringer, der skal medregnes. Teknologien overvejes af flere til fremtidig brug, og det vurderes at kunne understøtte specifikke beslutningsprocesser i takt med, at teknologien bliver mere moden.

    Kontakt

    Konsulent

    Lasse Jacobsen

    Digitaliseringspolitik

    Telefon: +45 3370 3090

    E-mail: jala@kl.dk