Gå til hovedindhold
/ Kunstig Intelligens

Process eller task mining

Process og task mining bruges af kommuner til at kortlægge arbejdsgange og finde steder, hvor opgaver kan gøres mere effektive. Implementeringen er stadig i en tidlig fase blandt kommunerne, men vurderes at have potentiale til at frigøre ressourcer i både administration og sagsbehandling.

Indhold

    Process mining og task mining er teknologier, der analyserer arbejdsgange. Process mining bruger data fra systemer til at finde flaskehalse og forbedringsmuligheder. Task mining ser specifikt på brugerens adfærd – fx mus og tastatur – for at finde gentagelser.

    Kommuner kan bruge teknologien til at finde ud af, hvor sagsbehandlingen går i stå, hvordan borgerforløb kan optimeres, eller hvordan administrative opgaver kan effektiviseres.

    Teknologien er placeret under ”Hold øje” i Kommunernes Teknologiradar 2025:

    Sådan bruger kommunerne teknologien

    Kommunernes Teknologiradar 2025 viser, at kommuner har undersøgt og afprøvet process eller task mining inden for flere forskellige områder:

    • Afprøvet til at analysere arbejdsgange i forbindelse med sagsbehandling
    • Brugt til at finde mønstre i data og identificere, hvor der kan effektiviseres
    • Testet i samarbejde med digitaliseringsafdelinger for at skabe bedre overblik over processer
    • Afprøvet i hotlinefunktioner som en støtte til at forstå og forbedre opgavefordelingen
    • Set som et værktøj til at analysere, hvor henvendelser kan håndteres hurtigere og mere ensartet
    • Testet i forbindelse med byggesagsbehandling for at afdække flaskehalse i sagsgangen

    Udfordringer ved brug af teknologien

    Lektor Lars Sommer fra DTU fremhæver, at der er flere punkter, der fortjener opmærksomhed ved anvendelse: ”Det kræver adgang til de rette data og forståelse for arbejdsgangene. Der kan også være bekymring for overvågning, så teknologien skal anvendes med gennemsigtighed og i dialog med medarbejderne.”

    Teknologien er relativt moden og bruges allerede i større organisationer. Den kan give stor værdi, hvis den bruges rigtigt. Flere kommuner har undersøgt teknologien, men vurderer den dog endnu som umoden. Nogle har stoppet forsøg, fordi løsningerne ikke levede op til forventningerne, men den anses fortsat som et område med potentiale, især hvis betalingsmodel-ler og funktionalitet forbedres. 

    Kontakt

    Konsulent

    Lasse Jacobsen

    Digitaliseringspolitik

    Telefon: +45 3370 3090

    E-mail: jala@kl.dk