Gå til hovedindhold
/ Kunstig Intelligens

Generelle AI chatbots

Chatbots er baseret på kunstig intelligens, som fortolker brugerens spørgsmål og forsøger at matche disse spørgsmål med de svar, som chatbotten er programmeret med. Borgervendte chatbots kan fx aflaste kommunale medarbejdere, hvor spørgsmål, som chatbotten ikke kan matche til relevante svar, viderestilles til fysiske medarbejdere via fx mail eller telefon.

Indhold

    Generelle AI chatbots er computerprogrammer, der kan føre samtaler med mennesker via tekst. De er typisk bygget på store sprogmodeller som ChatGPT, Mistral eller Claude, som forstår sprog og kan svare i naturligt og sammenhængende sprog. Lige nu har mange kommuner en chatbot på de-res hjemmesider, som kan svare på spørgsmål på enten enkelte områder eller over en bredere kam.

    I kommunen kan AI chatbots give borgere svar på ofte stillede spørgsmål – fx om åbningstider, tilmelding til pas eller affaldsordninger. De kan også understøtte medarbejdere ved at hjælpe med hurtigt at finde information. Over tid kan teknologien have store potentialer, hvis den udvikles i retning af personlige assistenter, som også kan svare på spørgsmål om borgeres personlige sager og udføre handlinger. I det scenarie anses chatbots blandt kommunerne som en mulighed for at gøre kommunikationen med borgerne mere tilgængelig.

    Teknologien er placeret under ”Klar” i Kommunernes Teknologiradar 2025:

    Sådan bruger kommunerne teknologien

    Kommunernes Teknologiradar 2025 viser, at kommuner har integreret generelle AI chatbots inden for flere forskellige områder:

    • Brugt på hjemmesider til at svare på de mest almindelige spørgsmål
    • Planlagt brug i pilotprojekter, hvor borgere kan guides gennem selvbetjeningsløsninger
    • Bruges til at støtte medarbejdere i at finde information hurtigt
    • Hjælper med at udarbejde udkast til tekster og arbejdsgange
    • Afprøves som værktøj til at effektivisere interne processer
    • Anvendt som inspiration til jobsøgning og uddannelsesvalg
    • Testet til at støtte borgere i at forberede sig på møder og samtaler
    • Vurderes som et redskab til at understøtte vejledningsopgaver
    • Tilgængeliggjort for alle medarbejdere til at afprøve i dagligdagen
    • Brugt til at give eksempler og idéer i opgaveløsning
    • Indgår i planlagte projekter med fokus på læring og afprøvning

    Udfordringer ved brug af teknologien

    Lektor Lars Sommer fra DTU understreger, at anvendelsen af generelle AI chatbots kræver en vis opmærksomhed: ”Svarene kan være upræcise, hvis chatbotten ikke er trænet med den rigtige viden. Derfor er det vigtigt at have styr på, hvad den må svare på, og hvordan den bliver trænet. Der skal også tages højde for databeskyttelse og brugervenlighed.”

    Chatbots kan generelt være ressourcekrævende at sætte op, hvis de skal udvikles mere eller mindre fra bunden. Det kræver en særlig volumen i hen-vendelser at få en værdi ud af chatbotten, men med en vis volumen inden for faste kategorier af spørgsmål kan chatbotten nemt trænes til at give fyldestgørende svar. 

    Kontakt

    Konsulent

    Lasse Jacobsen

    Digitaliseringspolitik

    Telefon: +45 3370 3090

    E-mail: jala@kl.dk