Gå til hovedindhold
/ Kunstig Intelligens

Specialiserede AI chatbots

Specialiserede AI chatbots bruges især til at besvare konkrete, faglige spørgsmål og støtte både borgere og medarbejdere med målrettet information. De afprøves i pilotprojekter og fagsystemer for at frigøre tid til de mere komplekse opgaver.

Indhold

    Specialiserede AI chatbots er bygget oven på en generel chatbot og tilføjet ekstra viden, regler eller adgang til databaser. Det gør dem mere præcise og relevante, når de skal bruges til noget specifikt – fx at svare på lovgivning eller kommunale dokumenter.

    I kommuner kan specialiserede chatbots bruges til at svare på spørgsmål om specifik lovgivning, procedurer eller tilbud. De kan også hjælpe sagsbehandlere med at finde relevant information hurtigere, ligesom de kan bruges til at udarbejde faglige tekster og vejledninger.

    Teknologien er placeret under ”Afprøv ” i Kommunernes Teknologiradar 2025:

    Sådan bruger kommunerne teknologien

    Kommunernes Teknologiradar 2025 viser, at kommuner har afprøvet specialiserede AI chatbots inden for flere forskellige områder:

    • Afprøvet i pilotprojekter som støtte til at besvare specifikke spørgsmål fra borgere
    • Brugt til at hjælpe borgere med at navigere i bestemte fagområder eller opgaver
    • Indarbejdet i enkelte fagsystemer som hjælp til at understøtte sagsbehandlingen
    • Testes til at håndtere standardspørgsmål, så medarbejdere kan fokusere på de mere komplekse sager
    • Brugt som støtte til at udarbejde faglige tekster og vejledninger
    • Anvendt i introduktion af nye medarbejdere, fx til at besvare ofte stillede spørgsmål
    • Muligheden for at understøtte læring og videndeling internt undersøges
    • Indgår i samarbejder på tværs af kommuner om at udvikle specialiserede løsninger
    • Testes i pilotprojekter, hvor chatbotten målrettes bestemte faglige udfordringer

    Udfordringer ved brug af teknologien

    Lektor Lars Sommer fra DTU understreger, at implementeringen af de specialiserede chatbots står over for større udfordringer end de generelle chat-bots: ”Det kræver god struktur på viden og dokumenter, og der skal være styr på, hvilke data chatbotten har adgang til. Det kræver også mere opsætning og vedligeholdelse end en generel chatbot.”

    Det indebærer altså også, at potentialet er dét større. Specialiserede chatbots er i rivende udvikling. Teknologien er moden, men løsningerne skal tilpasses og testes, før de kan bruges bredt i kommunen. Flere kommuner vurderer, at teknologien har potentiale til at blive udbygget på flere områder i fremtiden, hvilket kan bidrage til at forbedre kommunernes kommunikation med borgerne.

    Kontakt

    Konsulent

    Lasse Jacobsen

    Digitaliseringspolitik

    Telefon: +45 3370 3090

    E-mail: jala@kl.dk