Gå til hovedindhold
RA.Status: Optaget i Rammearkitekturen
RA.Område: Tværgående
RA.Type: Arkitekturmål, -principper og regler

AR 8.1: Levér data og services i henhold til aftalte servicemål

Efterhånden som tværgående processer, datadeling og fælles komponenter udbredes i den offentlige sektor, vil de enkelte it-løsninger blive mere og mere afhængige af it-services, der ligger uden for kontrol af den enkelte myndighed. Myndigheder og andre dataanvendere, som fx virksomheder, skal kunne stole på, at væsentlige data og it-services er tilgængelige inden for aftalte tidsrum og med aftalte kvalitetskriterier.

  • Læs op

Indhold

    Arkitekturregel

    Efterhånden som tværgående processer, datadeling og fælles komponenter udbredes i den offentlige sektor, vil de enkelte it-løsninger blive mere og mere afhængige af it-services, der ligger uden for kontrol af den enkelte myndighed.

    Myndigheder og andre dataanvendere, som fx virksomheder, skal kunne stole på, at væsentlige data og it-services er tilgængelige inden for aftalte tidsrum og med aftalte kvalitetskriterier.

    Det betyder at:

    • Projekter afklarer hvordan effektiv og sikker levering sker bedst. Det kan være med egen distributionsløsning eller fx via en af de større distributionsplatforme, som fx den nationale serviceplatform på sundhedsområdet, den fælleskommunale serviceplatform og den fællesoffentlige datafordeler.
    • Projekter sikrer, at der udarbejdes og publiceres aftaler om tilgængelighed, svartider, operationelle forhold og relevante kvalitetskriterier for data og it-services, der udstilles til genbrug.
    • Projekter vurderer, om robusthed og tilgængelighed af byggeblokke, der indgår i flere it-løsninger eller i fælles infrastruktur, opnås gennem høje servicemål eller via flere installationer.

    Arkitekturreglen i praksis

    Når der i kommunale projekter og løsninger skabes afhængigheder til data og services hos eksterne parter, er det vigtigt, at kravene til servicemål afstemmes i forhold til hvor forretningskritisk anvendelsen er.

    For det enkelte projekt kan det ofte være en udfordring at stille skærpede servicemål for eksisterende services som tilbydes af eksterne parter. Derfor kan det ofte være en fordel at se på tværs og samle flere projekters eller kommuners behov, for at opnå en bedre forhandlingsposition og evt. opnå fælles aftaler eller fælles integrationsløsninger (fx Serviceplatformen).

    Hvis de aftaler, som det er muligt at indgå vedr. servicemål ikke afspejler forretningsbehovet, bør der, i samråd med leverandøren, tages stilling til, hvordan og hvor længe normal drift skal kunne opretholdes samt eventuelle forbedringsmuligheder eller afhjælpende handlinger. Der bør ligeledes tages stilling til, i hvilken grad fejl i eksterne dataleverancer må påvirke den kommunale løsning.

    Afhængigt af konkrete vurderinger og forretningsbehov vil der kunne etableres løsninger der minimerer afhængigheden til eksterne services. Fx kan der etableres et replika hvis adgang til data og høj performance er kritisk for den kommunale forretning, og hvis det kan accepteres, at data ikke er 100% tidstro.

    Ud over at få fastsat og aftalt de rette servicemål for driftsperioden, er der også andre centrale aspekter, som bør indgå i projektets vurdering af den samlede leverance og driftssikkerhed:

    • Kravspecifikation og udvikling: Der bør foreligge en opdateret dokumentation af arkitektur, service/teknisk kontrakt, og det bør afklares, om der findes værktøjer, eksempler m.m., og om serviceudbyder er tilgængelig ift. afklaringer mv.
    • Test: Det bør sikres, at de nødvendige miljøer og testdata er tilgængelige for projektet, og at de ønskede tests og testformer kan understøttes.
    • Sikkerhed: Det bør sikres, at der er udarbejdet en sikkerhedsmodel der er tilstrækkelig ift. integritet, og beskyttelse af personfølsom information. Det bør tillige sikres, at der kan foretages dataafgrænsning, og at der logges tilstrækkeligt mv.
    • Fejlsøgning: Det bør sikres, at fejlhåndtering er tænkt ind i servicedesignet og er velbeskrevet, fx ift. fejlkoder, transaktionsid mv.
    • Processer: Det bør sikres, at driftsprocedurer er på plads og dækker på tværs af parter og leverandører (Evt. vha. ITIL).
    • Livscyklus, roadmap og versionering af servicen: Det bør sikres, at projektet kan få klarhed over, hvilke versioner af servicen der er tilgængelige, hvordan planlagte ændringer påvirker projektets milepæle osv.

    Vejledning/Metode

    Information Technology Infrastructure Library (ITIL

    Eksempler

    • Eksempler på services som samler kommunerne omkring fælles aftaler og løsninger:

    Økonomi i Rammearkitekturen (ØiR)

    Print via Serviceplatformen

    Eksempel på Replika service, servicebeskrivelse hvor der indgår servicemål mm: https://digitaliseringskataloget.dk/integration/sf1520SLA og åbningstider KDI: https://digitaliseringskataloget.dk/sla-og-aabningstider

    Læs også/Links

    Datadistributørkatalog – En oversigt over de mest fremtrædende distributionsplatforme i det offentlige landskab.

    Beskrivelse af arkitekturreglen fra Digitaliseringsstyrelsen

    Kontakt

    Programleder

    Vibeke Normann

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3883

    E-mail: vno@kl.dk