Kontakt
Vibeke Normann
IT-Arkitektur & Standarder
Telefon: +45 3370 3883
E-mail: vno@kl.dk
Efterhånden som tværgående processer, datadeling og fælles komponenter udbredes i den offentlige sektor, vil de enkelte it-løsninger blive mere og mere afhængige af it-services, der ligger uden for kontrol af den enkelte myndighed. Myndigheder og andre dataanvendere, som fx virksomheder, skal kunne stole på, at væsentlige data og it-services er tilgængelige inden for aftalte tidsrum og med aftalte kvalitetskriterier.
Efterhånden som tværgående processer, datadeling og fælles komponenter udbredes i den offentlige sektor, vil de enkelte it-løsninger blive mere og mere afhængige af it-services, der ligger uden for kontrol af den enkelte myndighed.
Myndigheder og andre dataanvendere, som fx virksomheder, skal kunne stole på, at væsentlige data og it-services er tilgængelige inden for aftalte tidsrum og med aftalte kvalitetskriterier.
Det betyder at:
Når der i kommunale projekter og løsninger skabes afhængigheder til data og services hos eksterne parter, er det vigtigt, at kravene til servicemål afstemmes i forhold til hvor forretningskritisk anvendelsen er.
For det enkelte projekt kan det ofte være en udfordring at stille skærpede servicemål for eksisterende services som tilbydes af eksterne parter. Derfor kan det ofte være en fordel at se på tværs og samle flere projekters eller kommuners behov, for at opnå en bedre forhandlingsposition og evt. opnå fælles aftaler eller fælles integrationsløsninger (fx Serviceplatformen).
Hvis de aftaler, som det er muligt at indgå vedr. servicemål ikke afspejler forretningsbehovet, bør der, i samråd med leverandøren, tages stilling til, hvordan og hvor længe normal drift skal kunne opretholdes samt eventuelle forbedringsmuligheder eller afhjælpende handlinger. Der bør ligeledes tages stilling til, i hvilken grad fejl i eksterne dataleverancer må påvirke den kommunale løsning.
Afhængigt af konkrete vurderinger og forretningsbehov vil der kunne etableres løsninger der minimerer afhængigheden til eksterne services. Fx kan der etableres et replika hvis adgang til data og høj performance er kritisk for den kommunale forretning, og hvis det kan accepteres, at data ikke er 100% tidstro.
Ud over at få fastsat og aftalt de rette servicemål for driftsperioden, er der også andre centrale aspekter, som bør indgå i projektets vurdering af den samlede leverance og driftssikkerhed:
Information Technology Infrastructure Library (ITIL)
Økonomi i Rammearkitekturen (ØiR)
Eksempel på Replika service, servicebeskrivelse hvor der indgår servicemål mm: https://digitaliseringskataloget.dk/integration/sf1520SLA og åbningstider KDI: https://digitaliseringskataloget.dk/sla-og-aabningstider
Datadistributørkatalog – En oversigt over de mest fremtrædende distributionsplatforme i det offentlige landskab.
Beskrivelse af arkitekturreglen fra Digitaliseringsstyrelsen
Godkendt af Kommunernes It-Arkitekturråd på 24. møde d. 7. december 2017
IT-Arkitektur & Standarder
Telefon: +45 3370 3883
E-mail: vno@kl.dk