En ting er at opstille mål og lave et godt evaluerings-setup. Noget andet er ledelse og forankring af hele den omstilling, der skal til for, at man reelt lykkes med projektet. Nogle gange er det sværere, end man troede at komme i mål. For at opnå gevinsterne skal der ofte ske en forandring i adfærd og arbejdsform hos nogen fx hos sagsbehandlere eller hos borgere. Hvis organisationen med succes skal bevæge sig fra opstart og afprøvning til drift, så kræver det ledelse, forankring og opbakning.Det stiller også krav om velfungerende support og teknisk setup. Det kræver med andre ord en digital omstilling på mange niveauer og på mange områder.
Læs mere om hvilke faktorer der er centrale i digital omstilling og hvordan man gearer sin organisation til at gennemføre succesfulde digitale transformationer:
Læs mere
Forandringsprojekter har ofte stor fokus på mål og udvikling. I Esbjerg Kommunes håndbog for implementering af forandringstiltag i området ”Børn og Kultur”, er præmissen, at der skal arbejdes ligeså målrettet med implementering:
Servicedesign er en metode, hvor borgerne inddrages fra start, når nye løsninger skal udvikles. Det betyder, at vi rammer mere rigtigt i vores løsninger, der får en bedre kvalitet og sikrer bedre brugeroplevelser.
Servicedesignværktøjet
Gevinstrealiseringsplanen fra metodevejledningen:
Næsten alle IT-systemer betyder ændringer i arbejdsgange. Brug analyser af arbejdsgange og processer til at følge og sikre, at den nødvendige forandring sker: