Kontakt
Laura Skytte Andersen
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3443
E-mail: lasa@kl.dk
Metaverset betegner et digitalt univers, der sammensmelter det digitale med det fysiske, og skaber nye virtuelle mødesteder og rum. Augmented reality og virtual reality er vigtige byggesten i udviklingen af metaverset.
Metaverset er en af tidens mest hypede koncepter, som ofte omtales som den næste version af internettet, hvor internettet bevæger sig fra 2D til 3D.
Teknologier som augmented reality, virtual reality og tilhørende headsets eller digitale briller, spiller en essentiel rolle i at gøre internettet tredimensionelt.
Ambitionen med metaverset er, at give borgere, virksomheder og organisationer mulighed for at kommunikere og interagere socialt i et digitalt univers, samtidig med at brugeren bevarer følelsen af rum og nærhed, som vi kender fra den fysiske verden.
Desuden kan man i metaverset interagere med digitale objekter, hvilket bl.a. giver mulighed for at samarbejde om prototyper eller dokumenter.
I metaverset er man repræsenteret ved en avatar.
Det kan enten kan være en virkelighedstro digital visualisering af ens fysiske person, eller en digitalt skabt persona, som kan designes præcist, som man ønsker at se ud.
På sigt er ambitionen at brugernes avatar skal kunne vises i fuld figur og overføre alle bevægelser fra den fysiske person til avataren, hvilket vil gøre oplevelsen i det digitale metavers endnu mere virkelighedsnær.
Metaverset kan — hvis potentialet forløses — gøre det lettere at mødes på tværs af afstande og skabe nye mødeformer, som opleves anderledes end fx at mødes over videomøder.
Metaverset kan også potentielt i en kommunal kontekst gøre kommunikationen med borgerne mere smidig — både i form af samtaler mellem borger og kommunens medarbejdere eller mellem en borger og en virtuel digital assistent.
Nye, virtuelle oplevelser kan også bruges til at hjælpe borgere, der har svært ved at begå sig i den fysiske verden med træningsforløb, der fx simulerer jobsamtaler, indkøb, start på en ny skole etc.
Desuden indeholder metaverset et stort potentiale for at gøre oplevelsen af fysisk træning mere levende. Fitness-apps er allerede blandt de mest populære i det gryende metavers.
Det er vigtigt at pointere, at metaverset stadig er på et meget tidligt stadie.
Der mangler stadig flere teknologiske gennembrud, førend potentialet for alvor kan forløses — det gælder både i forhold til kvaliteten af skærme og muligheden for at gøre computeren lille og energieffektiv nok til at kunne integreres i en kompakt brille.
Desuden kræver det, at de bagvedliggende digitale systemer bliver mere integreret og bedre til at udveksle data med hinanden. Det er nødvendigt for, at ens avatar, kan bevæge sig frit i metaversets digitale verden, så den ikke er låst til en enkelt udbyder og et enkelt univers.
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3443
E-mail: lasa@kl.dk