Gå til hovedindhold
RA.Status: Optaget i Rammearkitekturen
RA.Område: Tværgående
RA.Type: Arkitekturmål, -principper og regler

AR 6.3: Giv data den kvalitet som efterspørges

Data, der indsamles eller skabes i en it-løsning, skal være i en kvalitet, der muliggør tværgående anvendelse og genbrug i andre it-løsninger. Der kan spares offentlige ressourcer ved at anvende og genbruge data på tværs af offentlige myndigheder og private virksomheder, men gevinsten ved at genbruge data kan først realiseres, når data har en tilpas høj kvalitet.

Ældre end 12 mdr.
  • Læs op

Indhold

    Arkitekturregel

    Data, der indsamles eller skabes i en it-løsning, skal være i en kvalitet, der muliggør tværgående anvendelse og genbrug i andre it-løsninger.

    Der kan spares offentlige ressourcer ved at anvende og genbruge data på tværs af offentlige myndigheder og private virksomheder, men gevinsten ved at genbruge data kan først realiseres, når data har en tilpas høj kvalitet.

    Det betyder at:

    • Projekter dokumenterer kvaliteten af data efter fælles sprog for datakvalitet.
    • Projekter undersøger, om der er en positiv business case for at løfte datakvaliteten gennem samarbejde og evt. samfinansiering med andre myndigheder eller private aktører.
    • Projekter undersøger i hvilket omfang borgere og virksomheder kan inddrages i indsamling og kvalitetssikring af data.
    • Projekter sikrer kontraktmæssige rammer, der kan imødekomme interne, såvel som eksterne, fremtidige behov*.

    *) Kommunal tilføjelse til de fællesoffentlige arkitekturprincipper og regler fra Hvidbogen om Fællesoffentlig Digital Arkitektur 2017, Digitaliseringsstyrelsen

    Arkitekturreglen i praksis

    Der er udarbejdet en fællesoffentlig standard for datakvalitet, som sætter rammer for og giver fælles sprog for, hvordan man kan definere datakvalitet. Der skelnes f.eks. mellem kvaliteten af metadata og kvaliteten af dataindholdet.

    Det handler bl.a. om datakonfidens, dataintegritet og dataoprindelse, datas historik og anden metadata.

    Projekter bør lave en kontekstanalyse, der identificerer, hvilke andre interessenter, afdelinger eller systemer, der muligvis kunne have gavn af data, og projektet bør vurdere, om man kan skabe værdi for den samlede forretning (se princip 5.3 Beskeder) ved at udstille data af rette kvalitet til identificerede aftagere.

    Projekter skal i opstartsfasen være opmærksomme på og bevidste om, hvilken datakvalitet de efterstræber, og som der er behov for i projektet/it-systemet. De angivne metoder og anvisninger kan hjælpe med at fastlægge den rette datakvalitet, som herefter kan indtænkes i en eventuel kravspecifikation.   

    Vejledning/Metode

    • Vurdér hvor valid/ajourført data der reelt er behov for, f.eks. er det måske ikke nødvendigt at CPR-data opdateres dagligt.
    • Vurdér SLA (service level agreement) om den er tilstrækkelig/er datakvaliteten som der er behov for. Opdateringsfrekvens mv.
    • Projektet skal sikre, at data og datakvalitet er veldokumenteret og tilgængeligt for andre, så det er muligt for andre projekter at vurdere datas kvalitet og anvendelse.

    Fælles sprog for datakvalitet – En fælles begrebsramme samt en fælles metode til at angive oplysninger om datakvalitet i et givet udstillet datasæt med det formål at lette dialog mellem den dataansvarlige organisation og eksterne anvendere af datasættet.

    Læs også/Links

    Kommunernes datastrategi opsætter en række teamer og målsætninger for kommunernes arbejde med data og datastandardisering. Beskrivelse af arkitekturreglen fra Digitaliseringsstyrelsen

    Kontakt

    Programleder

    Vibeke Normann

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3883

    E-mail: vno@kl.dk