Gå til hovedindhold
RA.Status: Optaget i Rammearkitekturen
RA.Type: Proces

Sagsprocesmønster

Sagsprocesmønsteret beskriver den samlede proces omkring modtagelse af en henvendelse, placering af sagen, fremfinding af oplysninger, afgørelse, effektuering m.m. Dette mønster beskriver sammenhængen mellem sagens tilstande (iflg. standarden), forretningens processer og de dokumenter, der håndteres undervejs. Mønstret fastholder et sprogbrug og en struktur i de forretningsområder, der benytter sig af det.

Ældre end 12 mdr.

Indhold

    Her kan du tilgå sagsprocesmønsteret som en klikbar webudgave

    Du kan klikke på elementer og læse mere om deltaljer i mønsteret

    Sagsprocesmønster

    Læs mere om sagsprocesmønsteret

    Mønsteret kan bruges konkret til at specificere nye systemer, der skal behandle kommunale sager.

    Her konkretiseres mønsteret til to forskellige områder: behandling af ansøgning om byggetilladelse og tvangsanbringelse af børn

    Sagsprocesmønster

    Byggesag:  

    • Henvendelser modtages alene via Byg og Miljø løsningen
    • Henvendelser klassificeres og fordeles automatisk efter type
    • Henvendelser journaliseres som ansøgning

    Tvangsanbringelsessag: 

    • Henvendelser modtages via adskillelige kanaler, eks.
      • skriftlige/mundtlige henvendelser fra borgere eller skolelærere
      • beskeder fra beskedfordeler og MOXagent
    • Henvendelser klassificeres og fordeles manuelt
    • Henvendelser journaliseres

    Byggesag:  

    • Sag oprettes og tildeles sagsnummer
    • Besked om oprettet byggesag sendes til beskedfordeler

    Tvangsanbringelsessag: 

    • Ny sag oprettes og tildeles sagsnummer, eller nye oplysninger føres til eksisterende sag

    Byggesag:  

    • Indsendte oplysninger kontrolleres
    • Ansøger kan indsende evt. yderligere oplysninger
    • Sagsbehandler laver indstilling, som automatisk dokumenteres

    Tvangsanbringelsessag: 

    • Oplysninger behandles iht. ICS
    • Yderligere oplysninger indhentes (fra sagspart og/eller andre)
    • Sagsbehandler laver indstilling, som automatisk dokumenteres

    Byggesag:  

    • Afgørelse sendes til ansøger
    • Besked om afgjort byggesag sendes til beskedfordeler

    Tvangsanbringelsessag: 

    • Indstilling drøftes
    • Sag afgøres
    • Relevante parter informeres

    Byggesag:  

    • ikke relevant

    Tvangsanbringelsessag: 

    • Besluttede indsatser planlægges

    Byggesag:  

    • ikke relevant

    Tvangsanbringelsessag: 

    • Gennemførsel af planlagte indsatser

    Byggesag:  

    • Sagen opfølges ved deadline eller modtaget færdigmelding

    Tvangsanbringelsessag: 

    • Løbende og gentagen opfølgning
    • Evaluering af effekt
    • evt. indstilling til ny vurdering

    Byggesag:  

    • Sag markeres som afsluttet
    • Besked om afsluttet byggesag sendes til beskedfordeler

    Tvangsanbringelsessag: 

    • Sag markeres som afsluttet

    Byggesag:  

    • Sag arkiveres iht. regler for sagstype

    Tvangsanbringelsessag: 

    • Sag arkiveres iht. regler for sagstype

    Byggesag:  

    • Sag fjernes fra arkivet iht. regler for sagstype

    Tvangsanbringelsessag: 

    • Sag fjernes fra arkivet iht. regler for sagstype

    Ovenstående (simplificerede) eksempel viser at mange af de samme byggeblokke kan anvendes, og at mange tilpasninger kan opnås vha. opsætning, eksempelvis

    • modtagelse og afsendelse af beskeder vha. Abonnement
      • avancerede beskeder vha. MOXagenter
    • arkivering og sletning via Arkiv og Regel

    Andre byggeblokke anvendes ens i begge områder, eksempelvis

    • fordeling og adgang til sager via Klassifikation, Rettighed & fuldmagt og Identitet
    • journalisering og sikring af dokumentation via Sag og Dokument
    • fremfinding af oplysninger fra eks. Person og Virksomhed
    • kommunikation med eksterne parter vha. Partskontakt

    Andre byggeblokke er relevante for tvangsanbringelse, men ikke byggesag, eksempelvis Tilstand Indsats og IndsatsEffekt, for at vurdere situationen, hvad der skal gøres, og hvilken effekt det har haft.

    Kontakt

    Chefkonsulent

    Peter Thrane

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3553

    E-mail: pth@kl.dk