Administration og Organisation: Klassifikationer
Oversigt over klassifikationer der kan have relevans på områder for Administration og Organisation
KL Emnesystematik (KLE)
Ejer: KL, Digitalisering og Teknologi
Ansvarlig kontaktperson:
Status: kommer senere
Beskrivelse:
KL Emnesystematik (KLE) er en retskildebaseret kommunal taksonomi (journaliseringsnøgle), der bruges til at registrere de kommunale opgaver (emner) og forvaltningshandlingen ift. opgaven (handlingsfacetterne) på den enkelte sag. KL Emnesystematik tilstræber til enhver tid at reflektere den del af den danske lovgivning, der omfatter den kommunale forvaltning.
KL stiller en online version til rådighed som supplement til brug i ESDH. Databasen har intelligent søgefunktion og hierarkisk navigation i indhold.
Indenfor Arbejdsmarked og Erhverv kan særligt følgende emner være relevante:
- 00 Kommunens styrelse
- 88 Kommunens indkøb og udbud
- 83 Kommunens driftsmidler og inventar
- 82 Kommunens ejendomme og lokaler
- 30 Andre myndigheders opgaver
- 85 Kommunens administrative systemer
- 86 Kommunens selvforsyning og fremstillingsvirksomhed
- 81 Kommunens personale
- 87 Kommunens arbejdsmiljø
Anbefaling: kommer senere
Læs mere:
Indenrigsministeriets kontoplan
Ejer: Økonomi og Indenrigsministeriet
Status: kommer senere
Ansvarlig kontaktperson:
Beskrivelse:
Det autoriserede Budget- og regnskabssystem for kommuner omfatter et sæt af regler vedrørende formen for kommunernes årsbudget, flerårige budgetoverslag og regnskab m.v. Reglerne er fastsat af økonomi- og indenrigsministeren med hjemmel i den kommunale styrelseslovs §§ 46 og 57.
Anbefaling: kommer senere
Læs mere: