Casebeskrivelser til inspiration
Her kan du læse mere om de kommunale casebeskrivelser, der beskriver mødet mellem teknologi og den faglige hverdag. Casebeskrivelserne er fiktive, men bygger på erfaring fra kommunerne, som er blevet udarbejdet i forbindelse med projektet i den fælleskommunale digitale handlingsplan 'Digitalt kompetente kommuner'. Hver enkelt case er kort introduceret, hvorefter man kan klikke sig videre, hvis man vil læse casen i sin fulde længde. Casebeskrivelserne skal tjene til inspiration, når man skal tale om digitale kompetencer i kommunen. Casebeskrivelserne skal med andre ord være et redskab, der kan hjælpe med at konkretisere, hvad kompetencerne er, samt beskrive hvordan udfordringer og gode oplevelser kan se ud.
Den nærværende og empatiske kontakt er vigtig for både medarbejdere og borgere på socialområdet. Det kan nogle gange opleves som om, at den udfordres af de digitale løsninger. Men hvis videomøderne bruges korrekt, kan det give fleksibilitet og mere tid til der, hvor der virkelig er behov for det fysiske møde. Casen her beskriver elementerne i opstarten af en videoløsning til møder, samt hvordan man tager udfordringerne med den digital løsning op internt.
Når digitale løsninger skal understøtte fagligheden er det vigtigt, at de ikke overtager det faglige udgangspunkt. Det kan fx være kontakten med borgeren. Denne case beskriver, hvordan man ved hjælp af tilfredshedsundersøgelser og borgerinddragelse kan skabe bedre muligheder for digitale løsninger.
Læs hele casen om brugerinvolvering på beskæftigelsesområdet her
Borgerinddragelse kan give et andet syn på, hvilke ting der kræver kommunens opmærksomhed. Digitale løsninger giver bedre muligheder for at høre mange borgere og modtage deres input. Her er det til fordel for det daglige arbejde i teknik og miljø.
Læs hele casen om borgerinddragelse via Facebook
Borgerservice er et område med meget kontakt mellem borger og kommune. For at digitale løsninger skal fungere bedst muligt, som understøttelse til fagligheden, kræver det, at man sætter sig i borgernes sted. Det handler denne case om.
Læs hele casen om udviklingen af en borgerserviceløsning
På social- og sundhedsområdet er der ofte brug for personlig kontakt med borgeren. Digitale løsninger kan gøre dette mere fleksibelt og effektivt, samtidig med at den gode kontakt bibeholdes. Det handler denne case om.
Læs hele casen om tolkning pr. video
Denne case handler om, hvordan skraldespande med intelligente sensorer kan gøre arbejdet i kommunen lettere, og hvordan medarbejderne var de første til at se det.
Læs hele casen om, hvordan teknologiforståelse kan skabe bedre digitale løsninger
Digitale løsninger kræver ofte, at der er en plan for, hvordan de skal indgå i fagligheden. Denne case giver et eksempel på, hvordan medarbejderen bidrager til god implementering af løsninger.
Læs hele casen om, hvordan digitale kompetencer kan gavne børns brug af iPads
Digitalisering kan understøtte selvhjulpne borgere og et give bedre grundlag for at følge udvikling i f.eks. genoptræning. Denne case beskriver implementeringsprocessen og gevinsten vha. en digital løsning for medarbejder og borger på ældreområdet.
Læs hele casen om, hvordan en digital løsning til genoptræning kan give bedre pleje
Når digitale løsninger skal udvikles, skal det ofte ske på faglighedens præmisser. Her er medarbejderen en vigtig aktør, der sidder på viden og erfaring. Denne case beskriver, hvordan det kan komme til udtryk.
Læs hele casen om, hvordan medarbejderinvolvering kan skabe gode digitale løsninger
Borgerne i kommuner er forskellige, og den forskellighed gør sig også gældende i efterspørgslen på kommunale aktiviteter. Denne case beskriver, hvordan man i kommunen kan indtænke digitale løsninger i den målrettede kommunikation.
Læs hele casen om initiativet til at målrette information om kultur og fritidstilbud