Gå til hovedindhold
/ Velfærdsteknologi

Markedsoverblik: Skærmbesøg i hjemmeplejen

Indhold

    Skærmbesøg i hjemmeplejen

    Hvad mener vi med skærmbesøg?

    Skærmbesøg er en virtuel kontakt mellem borgere og medarbejdere. I stedet for et fysisk besøg i borgerens hjem foregår samtaler over en skærm via smartphone, tablet, pc eller en enhed, der er speciallavet til videosamtaler.

    Markedsoverblik for skærmbesøg i hjemmeplejen

    Virksomhedsnavn

    Applikator

    Kontaktperson

    Rasmus Juhl Kallesøe
    rjk@applikator.dk
    +45 22 85 18 60

    Hvad kan løsningen?

    Videoopkald + chatbeskeder

    Er løsningen tilpasset et særligt område/ en særlig opgave?

    Skærmbesøg, hjemmeplejen, sygeplejen, Bostøtten, Kontaktsteder

    Er løsningen integreret til et fagsystem?

    Ja, KMD Nexus. 

    Har din virksomhed erfaring med levering af skærmbesøg til kommunerne?

    Ja. 

    Virksomhedsnavn

    b-near a/s

    Kontaktperson

    Malene Raundahl
    Direct: +45 3535 5350
    Office: +45 7240 0040
    Email: msr@b-near.dk

    Hvad kan løsningen?

    b-near er en enkel og brugervenlig løsning til skærmbesøg, designet til borgere med særlige behov, såsom ældre, personer med demens og borgere med kognitive eller motoriske udfordringer.
    b-near skærmen leveres med præinstalleret software (plug & play). For at kommunikere med b-near skærmen skal pårørende og fagpersoner downloade den tilhørende ledsagerapp.

    b-near styrker borgernes selvstændighed og kan tilpasses individuelt til borgere med komplekse behov som fx ALS, Parkinson, døve og blinde. Løsningen er udviklet til omsorg og designet med fokus på brugervenlighed og respekt for den enkelte.

    Nem pårørendeinddragelse
    Fagprofessionelle kan nemt invitere pårørende til at blive en del af borgerens skærmløsning. Pårørende kan støtte på afstand, skabe tryghed og hjælpe i dagligdagen. Synlighedsfunktionen gør det let for alle kontakter at planlægge og koordinere deres tilgængelighed, så omsorgen kan fordeles fleksibelt og effektivt.

    Hovedfunktioner:

    Brugervenlighed
    • Intuitiv og ”pilfingersikker” skærm.
    • Opkald med ét tryk.
    • Oplæsning af funktioner og tekster.

    Plug & Play
    • Installation på under 5 minutter.
    • WiFi ikke påkrævet – leveres med IoT-kort.

    Kommunikation
    • Sikker tovejs-videoopkald.
    • Synlighedsfunktion: Fagpersoner og pårørende kan planlægge deres tilgængelighed.
    • Deling af billeder og videoer til fx træningsformål og/eller erindringsterapi.

    Fleksibilitet
    • Tilslutning af hjælpemidler fx høreapparater og O1-kontakter.
    • Understøtter flere sprog, herunder dansk, norsk, svensk, tysk, engelsk, spansk og syrisk-arabisk.

    Tryghed og sikkerhed
    • SOS-tryghedsknap giver hurtig adgang til hjælp.
    • Kryptering og GDPR-overholdelse.

    Ekstra funktioner
    • Pauseskærm med tid og sted. SOS-knap kan aktiveres.
    • Digital fotoramme til erindringsterapi. SOS-knap kan aktiveres

    Platform
    • Tilgængelig på Android og iOS (ledsagerappen).
    • Fjernsupport og automatiske opdateringer.

    Er løsningen tilpasset et særligt område/ en særlig opgave?

    Ja, b-near kan bruges af alle, men er udviklet til borgere med særlige behov. Borgere, der oplever vanskeligheder med at bruge traditionelle skærmbesøgsløsninger. Løsningen understøtter tilslutning af hjælpemidler, og er ideel til skærmbesøg i plejesektoren, herunder på plejehjem, plejehjem i eget hjem, i hjemmepleje, på bosteder, bostøtte og på hospice. Løsningen støtter borgerne i at forblive selvhjulpne, mindsker angst og følelsen af ensomhed og isolation

    Er løsningen integreret til et fagsystem?

    Nej, b-near er en lavteknologisk løsning uden integration til fagsystemer, hvilket gør den både nem og hurtig at implementere uden behov for teknisk assistance. Platformen er dog designet til at kunne integreres med et fagsystem, hvis behovet opstår.

    Har din virksomhed erfaring med levering af skærmbesøg til kommunerne?

    b-near samarbejder med flere kommuner, plejehjem og bosteder i mindre udviklings- og valideringsprojekter. Disse partnerskaber sikrer, at løsningen løbende tilpasses og videreudvikles med fokus på effektivisering og forbedret livskvalitet for borgerne. Vi ser et stort potentiale for at udvide samarbejdet med kommuner fremadrettet.

    Virksomhedsnavn

    Medconnect A/S

    Kontaktperson

    Mikkel Geertsen
    mg@hejdoktor.dk
    +4540249998

    Hvad kan løsningen?

    Hejkommune er en sikker og brugervenlig platform til virtuelle besøg, som giver støtte til både borgere og medarbejdere i kommunen. Videosamtaler via Hejkommune kan supplere eller erstatte eksisterende fysiske besøg i kommunen. Krypterede chatsamtaler via Hejkommune kan erstatte sms-beskeder og effektivisere fysiske besøg i kommunen. Hejkommune understøtter e-Kommune / e-Distrikt Specifikationer

    • Online platform til videosamtaler
    • Krypteret og GDPR-sikkert (ISAE 3000 certificeret)
    • Android og iOS
    • Videoopkald
    • Krypterede chatbeskeder
    • Gruppeopkald
    • Nemme og intuitive arbejdsgange for borger og medarbejder
    • Skærmdeling
    • Kommunalt login
    • Adgang til afdelinger/enheder styres via AD/Kombit
    • Simpelt og persistent borger-login VDX

    Er løsningen tilpasset et særligt område/ en særlig opgave?

    Hejkommune kan tilpassse alle arbejdsgange i kommunen, hvor fysiske ydelser kan suppleres eller erstattes af virtuelle ydelser, såsom ydelser relateret til medicin, tryghed, struktur, opfølgning og træning.

    Er løsningen integreret til et fagsystem?

    Hejkommune kan sømløst integreres i ønskede fagsystemer.

    Har din virksomhed erfaring med levering af digitalt understøttet træning til kommunerne?

    Ja, Hejkommune anvendes allerede af en række kommune.

    Virksomhedsnavn

    KMD A/S

    Kontaktperson

    Mie Enoch Engberg
    meo@kmd.dk
    +4541712172

    Hvad kan løsningen?

    Nexus Video

    Er løsningen tilpasset et særligt område/ en særlig opgave?

    Løsningen er særdeles velegnet til skærmbesøg

    Er løsningen integreret til et fagsystem?

    Ja - KMD Nexus

    Har din virksomhed erfaring med levering af skærmbesøg til kommunerne?

    Ja - flere danske kommuner er på løsningen

    Virksomhedsnavn

    MedCom

    Kontaktperson

    Lone Høiberg
    lho@medcom.dk
    3054 8733

    Hvad kan løsningen?

    VDX er en fællesoffentlig og tværsektoriel videoinfrastruktur, som giver mulighed for at booke videomøder med borger og giver mulighed for integration til eksempelvis fagsystemer og apps. VDX videomøder findes bl.a. i Kontakt Læge-appen.

    Er løsningen tilpasset et særligt område/ en særlig opgave?

    VDX videomøder kan tilgås via VDX-Booking og kan anvendes internt i kommunen og tværsektorielt. Kontakt Læge-appen er målrettet udsatte og sårbare borgere, som har brug for støtte til en videokonsultation med egen læge, og ikke anvender NemID. Det er kommunens medarbejder, som logger på appen.

    Er løsningen integreret til et fagsystem?

    Kontakt Læge-app. Det vil være muligt, at integrere til fx EOJ-systemer.

    Har din virksomhed erfaring med levering af skærmbesøg til kommunerne?

    Aktuelt kender jeg ikke til, at VDX booking anvendes til skærmbesøg.

    Virksomhedsnavn

    Microsoft

    Kontaktperson

    Sophie Døstrup
    sdoestrup@microsoft.com
    +45 29 22 95 10

    Hvad kan løsningen?

    Med brug af Microsoft Teams, herunder Teams Premium, kan hjemmeplejen tilbyde borgere virtuelle møder på en let tilgængelig og sikker måde. Løsningen kan anvendes af alle og kræver ikke licens eller særlige installationer hos borgerne.

    Er løsningen tilpasset et særligt område/ en særlig opgave?

    Løsningen kan tilpasses som ønsket og er ikke afgrænset eller begrænset til et særligt område.

    Er løsningen integreret til et fagsystem?

    Løsningen kan integreres og tilpasses til fagsystemer som ønsket.

    Har din virksomhed erfaring med levering af skærmbesøg til kommunerne?

    Løsningen anvendes allerede af en række offentlige virksomheder.

    Virksomhedsnavn

    Vestfold Audio

    Kontaktperson

    Allan Teisen
    ap.teisen@vestfoldaudio.dk
    +45 20330266

    Hvad kan løsningen?

    Flexiblink Sol kan oplæse dagens gøremål fra elektronisk kalender dels ved digital tale eller pårørende/plejer som kan indspille meddelelser med egen "kendt" stemme. Derudover kan den

    Er løsningen tilpasset et særligt område/ en særlig opgave?

    Ældre som vil bo i eget hjem længst mulig. Demensramte personer. Plejehjem og omsorgscentre.

    Er løsningen integreret til et fagsystem?

    Plejepersonale samt visitatorer.

    Har din virksomhed erfaring med levering af skærmbesøg til kommunerne?

    Vestfold Audio har leveret kalender og skærmløsninger til flere hundrede kommuner i Norge og Sverige.

    Kontakt

    Konsulent

    Christina Leeson

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3226

    E-mail: capl@kl.dk