Kontakt
Christina Leeson
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3226
E-mail: capl@kl.dk
Marie Aggerstrøm Hansen
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3546
E-mail: maah@kl.dk
Digitale træningsløsninger er app-baserede træningsprogrammer, som kan skræddersyes til borgerne på baggrund af en screening. Træningen kan gennemføres sammen med borgeren og med hjælp fra træningsvideoer. Løsningerne tilbydes typisk via en platform, hvor medarbejdere kan følge udviklingen og få et overblik over træningen.
DigiRehab
Janne Lejbølle Sonnenborg
Email: janne@digirehab.dk
Tlf: 27 12 35 66
DigiRehab leverer IT-løsninger til hjemmetræning med fokus på at
Løsningen understøtter kommunens medarbejdere i:
DigiRehab tilbyder 3 træningsløsninger: Prehab til borgere, som modtager praktisk hjælp, men endnu ikke pleje, Rehab til borgere, som får pleje og Care til beboere på plejehjem. Derudover tilbyder vi Detect som via data fra kommunens omsorgssystem kan analysere, hvilke borgere der har særlig risiko for fald og/eller kan have glæde af træning.
15.000 borgere i over 40 kommuner har været igennem Rehab, og mange analyser bekræfter, at behovet for hjemmepleje mindskes væsentligt hos de ældre, som træner med DigiRehab løsninger.
Ja - træning af ældre, som modtager Praktisk hjælp og/eller Pleje. Målet er at vedligeholde eller forbedre fysik og dermed funktionsevne.
Ja, KMD CURA og Systematic NEXUS
Ja - vi leverer til +40 kommuner, hvilket er langt størsteparten af de kommuner, som arbejder systematisk med hjemmetræning.
DigiRehabs niche er hjemmetræning! Vores hovedfokus er ældre, der helt naturligt bliver svagere, og som har gavn af styrketræning. Disse borgere er ikke normalt på kommunens radar for etablerede træningstilbud, men vi mener, at mange skal have mulighed for at Træne i Tide, da det har markante positive konsekvenser for både borgeren og kommunen. Vi har i DigiRehab et stærkt fokus på udvikling, og ønsker løbende at forbedre mulighederne for digitalt støttet træning - både ift. funktionalitet og målgrupper, herunder hvordan data og AI kan bruges til at styrke inklusion og effekt af træning.
Opdateret d. 30.07.2024
Rokoko Care
Jakob Fisker
Jakob@rokokocare.com
26857079
Rokoko Care er en digital fysioterapi-platform skabt til at gøre borgere i genoptrænings- eller forebyggelsesforløb mere selvstændige og motiverede til at gennemføre træningsforløb i eget hjem blot ved hjælp af Rokoko Care appen som kan downloades på borgerens egen telefon/tablet.
Vores platform består af to dele:
Formålet med platformen er at forbedre kvaliteten af genoptræning, styrke compliance og styrke borgernes egenhåndtering af træning. Derudover har Rokoko Care en målsætning om, at reducere mængden af borgerens fysiske fremmøder. Dette vil frigøre kommunale ressourcer i form af tid, lokaler og transportomkostninger. Vi har lavet en business case calculator Beregn din kommunes besparelse HER. Ved reduktion af blot ét fysisk fremmøde per måned, har løsningen tjent sig selv hjem ud fra vores beregninger. Derudover giver platformen fysioterapeuterne bedre værktøjer til at træffe fornuftige kliniske beslutninger på baggrund af objektiv træningsdata og patientrapporteret data.
Appen er intuitiv og indeholder simple instruktioner og videoguidede øvelser som gør det nemt også for ældre borgere. Webportalen giver fysioterapeuten et godt overblik, hvor de kan opretholde tæt kontakt til borgeren og monitorere træning, selv om borgeren træner derhjemme. Løsningen er billig, så kommunen kan spare ressourcer og omfordele disse til de borgere, som har et større behov. Alt i alt bidrager dette til at løsningen kan udbredes til mange.
Målgruppen er alle borgere i kommunal genoptræning og rehabilitering som er dækket under §140, §86 og §119. De diagnosegrupper der allerede har anvendt løsningen med succes er borgere med behov for forebyggende træning (primært almen geriatri), borgere med cancer, artrose (herunder THA/THA), samt knæ-, hofte-, ryg-, og skulderproblematikker.
Målgruppen er alle borgere i kommunal genoptræning og rehabilitering som er dækket under §140, §86 og §119. De diagnosegrupper der allerede har anvendt løsningen med succes er borgere med behov for forebyggende træning (primært almen geriatri), borgere med cancer, artrose (herunder THA/THA), samt knæ-, hofte-, ryg-, og skulderproblematikker.
Rokoko Care er på nuværende tidspunkt ikke integreret med andre systemer, men fysioterapeuten kan let lave dataudtræk i pdf-format på den enkelte borger.
Rokoko Care har leveret digital understøttet træning til kommunerne siden 2023.
Alle funktionaliteter i platformen er udarbejdet i tæt samarbejde med erfarne kliniske fysioterapeuter og partnere i kommunerne.
ExorLive
Anders Hoffmann
anders@exorlive.com
22585613
ExorLive er en brugervenlig digital løsning til udarbejdelse af træningsprogrammer digitalt med mulighed for at dele træningsprogrammer med borgere digitalt i app og monitorere borgerens træning via digitalt feedback fra app til den ansvarlige behandler/træner. ExorLive har +8.000 kvalitetssikrede øvelser med video illustrationer. Øvelserne dækker øvelser til spædbarn og op igennem livet til senior-øvelser. ExorLive A/S har gennem den velfærdsteknologiske cloudtjeneste ExorLive oparbejdet betydelig kompetence indenfor IT-støtte for træningsvejledning og rehabilitering. ExorLive har over 150.000 faglige brugere i Norden indenfor sundhed og offentlig behandling (regioner og kommuner), som formidler flere tusinde træningsprogrammer hver dag digitalt. ExorLive er allerede tilgængelig på sprogene dansk, norsk, svensk, finsk og engelsk. Derudover er vi godt på vej med at oversætte til sprogene polsk, spansk, fransk, tysk og arabisk.
ExorLive anvendes i dag indenfor rehabilitering, forebyggende træning & vedligeholdende træning
Ja, KMD Nexus & Systematic Cura
ExorLive leverer digitalt understøttet træning til 94 af kommunerne i Danmark.
Hvis din virksomhed har erfaring med lignende løsninger må du også gerne notere det: Vi har i ExorLive løbende udviklet mulighederne for øget digitalt understøttet træning og har siden 2020 leveret løsninger til kommuner i Skandinavien, hvor der er mulighed for assisteret træning på vegne af terapeuterne i kommunen samt forebyggende træning ved brug af survey og deraf personligt træningsprogram dannet via algoritme.
Icura Aps
Sofia Roth
sofia@icura.dk
31416588
Icura er en brugervenlig digital træningsløsning, der består af en app, en kropsbåren bevægelses sensor samt en behandler hjemmeside. Icura anvendes til opsætning af et individualiseret træningsprogram til borgere i forløb indenfor genoptræning, vedligeholdende træning og rehabilitering. Med Icura kan borgerne træne mere og bedre på egen hånd efter behandlerens anbefalinger. Icura er et helhedsorienteret redskab, som ud over fysiske målinger af træning og almen fysisk aktivitet, også indeholder fokus på mestring af daglige aktiviteter, samt et testmodul til effektdokumentation. Icura sender resultater til behandleren, som får et enestående grundlag for at give feedback til borgeren og løbende tilpasse den fremadrettede behandling til borgerens unikke niveau og behov. Icura kan reducere behandlernes tidsforbrug på den enkelte borger, reducere transportomkostninger og samtidigt øge fleksibilitet, træningsmængde og kvalitet for borgeren.
Icuras digitale træningsløsning anvendes i den kommunale genoptræning og rehabilitering både til borgere under §140, §86 og §119. Icura anvendes til en bred vifte af henvisningsdiagnoser og forløb indenfor områderne geriatri, medicin, cancer, KOL, diabetes, artrose, hofte-/knæalloplastik, hofte fraktur, ryg, neurologi og rehabilitering i borgers eget hjem. Fællesnævner er behov for træning, motivation til fysisk aktivitet og mestring af egen dagligdag.
Icura har ikke en direkte integration til omsorgsjournaler, men fungerer i praksis med link til det et unik borger ID i Icura systemet.
Icura har siden 2013 leveret digitalt understøttet træning til danske kommuner, og siden 2018 til svenske kommuner. Over 10.000 borgere på tværs af kommuner har modtaget digitale træningsforløb via Icura. Icura er udviklet i tæt samarbejde med fysio- og ergoterapeuter fra danske kommuner og afholder 2 årlige tværkommunale online erfaringsmøder. Icuras team har løbende en tæt dialog og sparring med med ledelse og sundhedspersonale i vores samarbejdskommuner
INNOVAID A/S
Martin Hjort
mh@iaid.dk
86789933
HAPPY REHAB er et interaktivt online/ offline træningssystem målrettet ledspecifik træning af ankel- og knæled samt balance. Det er basseret på et interaktivt og dynamisk ståstativ, der via en app / PC-program kan motiverer og guide borgeren til udførelse af ledspecifikke øvelser med mange gentagelser.
Løsningen henvender sig i særlig grad til borgere med senhjerneskade eller medfødts neurologiske lidelser (f.eks. CP). Typisk borgere med ankel og knæ problematikker. Det kan både anvendes som vedligeholdende træning og til genoptræning i en kortere periode - afhængig af behov.
Spørgsmålet er ikke forstået. Løsningen er en selvstændig løsning, og integrere ikke med andre systemer direkte. Det er muligt at generere og eksportere en træningsrapport til dokumentation og senere opfølgning.
Ja, vi leveret systemerne til en række kommuner i Danmark og i udlandet.
Microsoft
Sophie Døstrup
sdoestrup@microsoft.com
+45 29 22 95 10
Microsoft Teams og Viva Learning tilbyder professional og superviseret træning til borgere. Kommuner kan komme hurtigt i gang ved at lagre træningsmateriale i f.eks. SharePoint Online, der overholder SCORM standarden, og/eller ved at integrere løsningen med eksisterende LMS-systemer. Træningsmaterialet kan tilgås via computere og web, men stilles også til rådighed via mobile enheder.
Løsningen kan tilpasses som ønsket og er ikke afgrænset eller begrænset til et særligt område.
Løsningen kan integreres og tilpasses i fagsystemer som ønsket.
Løsningen anvendes allerede af en række offentlige virksomheder.
Mobilize Me
Dorthe Stricker
dorthe@mobilize-me.com
70707437
Mobilize Me har udviklet to strukturværktøjer, der kan hjælpe brugeren til at få et overblik over dagens aktiviteter, herunder dagens træning. De to værktøjer ved navn Mobilize Me og PlaNet er udviklet med forskellige fokusområder for at kompensere for forskellige udfordringer. I PlaNet er der endvidere mulighed for at tilgå målstyringsværktøjet LiMo, som giver dig et overblik over dine mål og vejen dertil. Det er muligt for fagpersoner/støttepersoner at blive koblet på som planlæggere for brugeren i begge værktøjer. Som planlægger kan du fra afstand oprette aktiviteter, kommunikere via skrift og følge med i afviklingen af dagens aktiviteter.
Mobilize Me og PlaNet er udviklet til neurodivergente og demente til at hjælpe med at få et overblik over dagens gøremål. Der er ikke mulighed for at uploade videoer, men der kan lægges links ind til videoer på youtube eller eksterne hjemmesider.
Det er muligt at lave udtræk i PDF-format, som kan uploades i eksterne fagsystemer.
Ja, flere kommuner gør brug af vores strukturværktøjer. Blandt andet også i forbindelse med rehabilitering af borgere med hjerneskade
nps.today
Peter Tranberg Møller
ptm@npstoday.com
29131757
Med måling af borgernes oplevelser i dialogen og interaktioner med kommunen, kan kommunen afdække områder, hvor der bør ske forbedringer, herunder uddannelse af medarbejdere i bedre borgerforståelse og borgerbetjening. Kombineres målingen med det såkaldte P-GAP (Perception Gap), hvor medarbejderen skal selvvurdere borgerens oplevelse, kan lederes identificere medarbejdere med behov for mere træning i borgerforståelse og borgerservice.
Løsningen kan anvendes i alle tænkelige kontaktpunkter mellem borger og kommune, herunder f.eks. i borgerservice og borgerbetjeningen.
Ja, løsningen integrerer til mange forskellige IT-systemer, som anvendes i kommunikationen med borgere, herunder de mest anvendte telefonisystemer som Miralix, Zylinc, Trio m.fl. og flere kendte CRM systemer som Salesforce og Microsoft Dynamics.
Ja, løsningen udrullet i bl.a. Borgerservice i Århus Kommune og på vej ud til flere.
SelfBack ApS
Søren Kleberg
soren@selfback.dk
31909881
SelfBack hjælper borgeren med egen mestring af rygsmerter ved hjælp af en app. Vi arbejder ud fra den bio-psyko-sociale model med en multidimensionel tilgang til egenmestring. SelfBack er unik ved at vi har samlet og anvender al klinisk viden fra danske og norske databaser, og ved hjælp af en kunstig intelligens (AI) anvender vi alt denne viden til at finde præcis det som virker for den enkelte borger. Det betyder i praksis, at uanset om man er fra Nordjylland eller Østerbro, så får alle borgere adgang til den samme høje kvalitet, og vi er dermed bidragende til FN verdensmål nr. 10 om at fjerne ulighed i adgang til sundhed.
SelfBack kan anvendes i tre forskellige områder: 1) Jobcenter, jobfastholdelse, hvor vi kan gives som selvhjælp til borgere, der er sygemeldte med rygsmerter, og dermed sænke udgiften til sygedagpenge. 2) Genoptræning i sundhedshedscenter regi. SelfBack kan gives som supplement til holdtræning for Genoptræningshold. SelfBack er særligt egnet til de "tunge" patienter med multi diagnose (Stress eller depression) i kombination med rygsmerter. 3) HR afdeling, interne medarbejdere: Mange SOSU medarbejdere stopper eller langtidssygemeldes pga. rygsmerter. SelfBack kan hjælpe med at nedsætte antallet af sygedage, og være med til at forhindre tidlig afgang.
Er i dialog med KMD om Nexus, og Systematic omkring Cura integration.
SelfBack har erfaring med implementering i flere kommuner. I samarbejde med Høje Taastrup kommune er der udarbejdet en velfærdsteknologivurdering (VTV), som kan tilsendes efter forespørgsel. Onboarding af fagpersonale kan klares online på 1 time, eller ved 3 timers kursus (inklusive øvelser og evaluering) som fysisk møde på kommunens adresse. SelfBack har der ud over, som den eneste digitale løsning på markedet, klinisk evidens for effekten. SelfBack har CE certifikat, og er endvidere certificeret af Engelske NHS efter DTAC standarden, og lever således op til de højeste krav på markedet for sikkerhed, privacy (GDPR) og brugervenlighed. Vi anvender Databehandler aftale, der er i overensstemmelse med Datatilsynets regler, og er godkendt af flere kommuner allerede.
uQualio - Video4Learning
Hatla Færch Johnsen
hj@uqualio.com
20325272
uQualio er en videobaseret læringsplatform. Baseret på videoer (gerne korte/mikrolearning) kan brugerne via deres computer eller telefoner gennemføre kurser, når det passer dem. Kurserne kan indeholde quizspørgsmål, links til eksterne hjemmesider, dokumenter og evt. også en sluttest. Når brugeren har gennemført et kursus og bestået, så kan diploment deles på social medier. Kurserne kan laves med eksisterende videoer, der uploaded til et kursus. Videoen kan også laves med kamera direkte til kurset eller som skærmoptagelsen. Kurset kan opbygges og distribueres direkte til en eller flere brugergrupper. uQualio kan tilpasses i opsætning af farver, logoer m.v., så løsningen ligner kommunens brand. Det er muligt at have flere kanaler, hvor man f.eks. kan opdele efter funktionsområder eller geografisk område. Der er flere roller i systemet, så det er muligt at opdele adgang og ansvar til den enkelte. Administrationsdelen har oversigt over brugere, kurser og hvem, der har gennemført hvad. Se mere omkring funktionalitet på vores hjemmeside: https://uqualio.com/product-features/
uQualio er videobaseret. Så alt hvad du kan vise på en video kan deles med brugeren. Løsningen er en webapplikation, der IKKE kræver download fra en appstore. Det gør det nemt at dele kurser uden at brugeren skal andet end at klikke på et link gennem email eller SMS. Du har også nemt ved at invitere dine leverandører eller andre til f.eks. at gennemføre et kort kursus til adgang eller sikkerhed. Vores løsning har en særlig god feedback mulighed. Brugeren kan sende spørgsmål, rettelser eller forslag tilbage med tekst, billede, video- og/eller skærmoptagelsen. På den måde bliver loopet fra kursusansvarlig til brugerne meget kort i forhold til andre løsning. Det er bl.a. bygget på at alle har kamera ved hånden i deres mobiltelefon eller tablet.
Vi har et REST API, så det er muligt at integrere for brugeroprettelse, kursustilmelding/-afmelding, status, certifikater m.v.
Vores løsningen er i produktion hos Egedal Kommune. Her bruges den til introduktion til nye medarbejdere. Vores løsning er indbygget i DigiRehabs løsning som træningsplatform, der bruges i mange danske kommuner (https://digirehab.dk/). DigiRehab bruger vores platform både i Danmark til oplæring og i Tyskland til levering af træning til ældre som en del af sygesikringen.
Tilmeld dig markedsoverblikket for digitalt understøttet træning herunder. Linket åbner en tilrettet e-mail i din mail-klient:
Indsend din tilmelding til Markedsoverblikket
Der kan gå op til fem hverdage før oplysningerne er tilgængelige på sitet. Det påhviler den enkelte virksomhed at sikre rigtigheden af oplysningerne.
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3226
E-mail: capl@kl.dk
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3546
E-mail: maah@kl.dk