Kontakt
Peter Thrane
IT-Arkitektur & Standarder
Telefon: +45 3370 3553
E-mail: pth@kl.dk
Hændelsesdrevet arkitektur er oversat fra 'Event Driven Architecture' og er en måde at integrere Afsender og Modtager på en løst koblet måde, hvorved ændringer i processer eller udskiftning af systemer ikke afføder store integrationsopgaver. Løst koblet arkitektur kan give en fleksibilitet i systemunderstøttelsen af forretningsprocesser som kan have stor betydning for en organisations evne til at indføre effektiviseringer.
Hændelsesdrevet arkitektur kan let håndtere forandring, idet processer ikke er direkte forbundet til systemer. Derved kan processer foregå ved hjælp af flere systemer og med flere datakilder. Den effektive digitalisering af kommunens processer bygger bl.a. på, at flere forretningsprocesser kan anvende de data som sagsbehandlingen bygger på. Genbrug af data er både vigtigt ifht. kvaliteten af data - så der arbejdes på baggrund af den nyeste udvikling i sagen - og på hastigheden af sagsbehandlingen, så processen ikke unødigt skal vente på at data bliver tilgængelige. Rammearkitekturen kalder dette 'Sager på tværs' og handler om hvordan flere systemer kan samarbejde om at anvende data.
Traditionelt har man lavet system-til-system integration skræddersyet til de systemer som skulle tale sammen, dette har den ulempe, at integrationerne let bliver komplicerede jo flere systemer der skal tale sammen. Desuden kan data der går gennem mange systemers særegne integrationer risikere at ændres undervejs fordi data oversættes på hinanden følgende gange.
Systemer som integrerer i hændelsesdrevet arkitektur betjener sig af 'publish-subscribe' mønstre i.e. at systemer giver besked til omverdenen, samt abonnerer på beskeder. I rammearkitekturen arbejder vi med beskedfordeling, hvor systemer meddeler ændringer i objekters tilstande og andre systemer kan abonnere på disse ændringer.
Beskedfordeling indeholder
Man kender beskedfordeling fra mange sociale sammenhænge i dagligdagen hvor mennesker skal koordinere handlinger mest effektivt - der er det sjældent hensigtsmæssigt, at lade en besked vandre fra person til person, men i stedet mere effektivt at fordele en besked til en forsamling, der så hver især behandler informationen eks. kendes mønsteret ved møder, hvor man lytter samlet til beskeder og markerer for tilbagemelding - men beskedfordelingens styrke ligger også i at beskederne kan understøtte flere samtidige forretningsprocesser som fx. ved et andespil!
Ved et andespil som det kendes fra forsamlingshuse rundt omkring i det ganske land, finder der beskedfordeling sted i en avanceret hændelsesdrevet arkitektur. Et andespil består som oftest af en opråber, numre, en nummerpige, deltagende, spillere, bingoplader, en frossen and og en kasserer.
Konstruktionen omkring et andespil gør, at spillet kan fungere selvom:
Eksemplet med andespillet viser os, at flere aktører (deltagere og arrangører i et andespil) samarbejder om at anvende data (numre) der kan understøtte flere samtidige processer(andespil, Volvo-flytninger, sjove tal, revision). Det er et stabilt og effektivt mønster som er svært at forestille sig udført ved en system-til-system integration hvorved opråber skulle gå rundt til hver enkelt deltager i andespillet eller hvor deltagerne skulle udveksle hhv. Volvo eller nummeroplysninger.
Dertil kommer at andespillet automatisk arbejder med 'distribuerede objekter' - det vil sige, at spillerne er enige om, at de numre der trækkes godt kan være på flere plader.
IT-Arkitektur & Standarder
Telefon: +45 3370 3553
E-mail: pth@kl.dk