Kontakt
Peter Thrane
IT-Arkitektur & Standarder
Telefon: +45 3370 3553
E-mail: pth@kl.dk
Materialet på denne side repræsenterer, hvordan KMD's monopolsystemer så ud i årene 2007-2009 for så vidt angår de data, der indgik og blev lagret i systemerne. Databeskrivelserne kan anvendes som inspiration til begrebsafklaring og standardisering på de respektive fagområder.
På denne side findes en række sammenhængende beskrivelser af de data, der indgik i og blev lagret af, KMD’s applikationer og systemer, tilbage i år 2007-2009, beskrevet i en form og struktur der gjorde dem direkte anvendelige som input til den fællesoffentlige standardisering og begrebsafklaring på de enkelte fagområder.
Samtidig var målet med beskrivelserne at give såvel kommuner som tredjeparts leverandører et overblik over, hvilke data kommunerne reelt rådede over, og i hvilken kontekst de lagres i KMD’s applikationer.
Dette gav den enkelte kommune mulighed for alene, eller i samarbejde med tredjepartsleverandør, at lokalisere muligheder for genbrug af data og gennemføre de nødvendige analyser for at anvende disse data i andre sammenhænge, end den de indgår i hos KMD.
I perioden 2007-2009 udarbejdede KL, Kommune Holding og KMD tilsammen en række standardiserede beskrivelser af de grundlæggende data, der blev lagret i KMD’s systemer på 21 dataområder hvor KMD havde en væsentlig markedsandel/monopol og hvor der var væsentlig opbevaring af kommunernes data.
Udgangspunktet for beskrivelserne var at sikre at den eksisterende kommunale begrebsverden, og den måde der blev arbejdet med data i den kommunale sagsbehandling, også kunne stilles til rådighed for den fællesoffentlige standardiseringsproces.
Med baggrund i databeskrivelser, skærmbilleder, uddatamaterialer og systembeskrivelser foretog projektet en begrebsmæssig modellering af de kommunale data, som blev understøttet af det enkelte system. Resultatet af modelleringen var et UML klassediagram med forretningsobjekter og relationer mellem disse.
På de enkelte forretningsobjekter er tilknyttet de attributter, som var interessante ift. den begrebsafklaring som diagrammet lagde op til. Modelleringens forretningsobjekter, attributter og snitflader er ligeledes dokumenteret i en Excel-skabelon i en form og kvalitet, så beskrivelserne kunne indgå i det fællesoffentlige standardiseringsarbejde.
Dataområderne blev udvalgt ud fra kriterier om områdets relevans for den fællesoffentlige standardiseringsproces, volumen i den kommunale anvendelse af applikationerne og at det er en applikation, der lagrer indberettede data og ikke primært baserer sig på processer. Det er altså ikke alle KMS’s systemer og applikationer, der er beskrevet nedenfor, men ca. 80% af KMD’s daværende systemportefølje er dækket herunder.
Det var udgangspunktet for beskrivelsen af forretningsobjekterne, at den kommunale administration omkring det enkelte forretningsobjekt understøttedes af KMD-applikationen og at der indberettes data der knytter sig til det enkelte forretningsobjekt.
De attributter, der er knyttet til det enkelte forretningsobjekt, blev udvalgt ud fra at de var baseret på indberetninger fra kommunerne eller på lovmæssige sammenstillinger foretaget i systemet. Populært sagt er det alle de dataelementer en bruger af systemerne kunne se – altså det, der kom ud eller ind i systemerne.
Hertil kommer poster i de fleste datasamlinger, der blev medtaget for at sikre sammenhængen i, og forståelsen af, modelleringen. Beskrivelserne på attributniveau omfatter således ikke:
Nedenstående figur er et eksempel som viser hvordan forretningsobjekterne i KMD barselsdagpenge-systemet er blevet dokumenteret
Hvert af de følgende 18 områder indeholder tre dokumenter der giver en standardiseret beskrivelse af KMD's data.
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
Hvad er beskrevet:
Hvilke valg er foretaget:
Filer:
IT-Arkitektur & Standarder
Telefon: +45 3370 3553
E-mail: pth@kl.dk