Dataetik
Med brugen af borgernes data og brugen af ny teknologi opstår nye muligheder og nye dilemmaer

Data er både en kilde til at kunne levere bedre og mere personlige services til og med borgerne, og på den anden side en kilde til risici og dilemmaer i forhold til den enkelte borgers behov for og krav om privatliv.
Rammerne for brugen af data om borgerne er nøje reguleret i databeskyttelsesloven.
Dataetiske principper
Kommunerne satte i 2018 dataetik i centrum og lavede seks dataetiske principper for, hvordan man skal behandle data om borgerne:
- Information om den enkelte borger skal være letforståelig og tilgængelig
- Kommunerne skal have de nødvendige rammer rammer for at kunne bruge data til at yde god service for borgere og virksomheder
- Data skal være relevant og skabe merværdi for kommunens opgaveløsning
- Data om den enkelte borger skal behandles fortroligt og med integritet
- Borgernes rettigheder og reaktionsmuligheder skal i centrum
- Der skal være adgang til data så kort tid som muligt
Dataetiske principper for folkeskolen
På folkeskoleområdet har KL og Regeringen i 2018 udarbejdet et sæt dataetiske principper for brug af personoplysninger på folkeskoleområdet.
Læs om principperne på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside