Gå til hovedindhold
/ Digital ledelse

Processer

Indhold

    KL Forretningsviden er en samling af forretningsprocesser. KL Forretningsviden indeholder opdaterede og lovmedholdelige processer indenfor kommunale kerneområder.

    KLF-ONLINE

    KL Forretningsviden er en videreudvikling af blanketterne. Formålet er at stille den forretningsviden, der ligger i blanketterne til rådighed for kommunerne i et mere digitaliseringsklart format. Det sker i form af processer/arbejdsgange.

    Hvad kan du bruge det til?

    Processerne er den lovmedholdelige proces, men det er ikke taget højde for den enkelte kommunes organisering

    • Digitaliseringsprojekter
    • Organisationsforandringer
    • Arbejdsgange
    • Optimering og effektivisering
    • God administrativ praksis

    Kommunerne kan planlægge de egentlige arbejdsgange ud fra processerne, som kan bruges i kommunerne i forbindelse med:

    • Digitaliseringsprojekter
    • Organisationsforandringer
    • Arbejdsgange
    • Optimering og effektivisering
    • God administrativ praksis

    Hvem er målgruppen?

    • Kommunale sagsbehandlere

    • Kommunale digitaliserings-medarbejdere og –chefer

    • It-leverandører: mindske nye it-leverandørers markedstærskel og medvirke til et alsidigt marked for kommunerne.

    Blanketter og KL Forretningsviden dækker begge store dele af den kommunale opgaveløsning. Begge har til formål at sikre lovmedholdelighed og ensartet administration på tværs af kommuner.

    KLF dokumentation tager ikke udgangspunkt i den enkelte blanket, men i en forretningsproces, hvor blanketterne/ de data som blanketterne repræsenterer, indgår.

    KLAR-drejebogen er en hjælp til at forandre arbejdsgange

    KL´s Lean- og Arbejdsgangsredskaber (KLAR) er en metode til dokumentation og forandringer af de kommunale arbejdsgange. Det er et stærkt fundament for dokumentation og forandringer af arbejdsgange, når ny teknologi skal implementeres og den digitale transformation skal realiseres.

    KLAR hjælper transformationen ved, at:

    1. Udvælge de rette arbejdsgange til forandring, ud fra fx volumen, vigtighed, teknologiens mål og mening
    2. Mobilisere de rette ledere og nøglepersoner
    3. Kortlægge og tegne arbejdsgangene
    4. Redesigne arbejdsgangene ved hjælpe af en række innovative metoder og ud fra formålet
    5. Skabe handleplaner, der skal gennemføre forandringerne
    6. Følge op og skabe en forandringskultur via konkrete værktøjer såsom fx Kaizen og tavlemøder

    Du kan finde mere om arbejdsgange og forretningsviden på kl.dk

     

    Arbejdsgangsanalyse og metode drejebog 3.0 2024

    Kontakt

    Konsulent

    Susanne Munch Nielsen

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3001

    E-mail: sumn@kl.dk