Gå til hovedindhold
/ Inklusion
/ Teknologier
/ Velfærdsteknologi

Frontpersonale skal være velfærdsteknologiske frontløbere

Det er ikke kun borgere, der kan være udfordret af de mange forskellige digitale løsninger. Også kommunernes medarbejdere kan have brug for hjælp til det digitale. I Bolig og Beskæftigelsesenheden under Socialforvaltningen i Københavns Kommune har de iværksat en ekstra supportindsats for at gøre deres frontpersonale fortrolige med systemerne, så de bedre kan vejlede borgere i at bruge de digitale muligheder.

16. maj 2024
Billedet er genereret af DALL-E

Indhold

    Bolig og Beskæftigelsesenheden i Københavns Kommune har over længere tid arbejdet på at få deres medarbejdere til at blive mere fortrolige med det digitale i deres arbejde. Tiltaget kom i forbindelse med det nye fagsystem DOMUS og man begyndte at benytte sig mere af forløbsguiden ”Emento”, en app, som hjælper borgere med forløb indenfor Socialforvaltningen. Her var erkendelsen, at hvis man skal lykkes med en god implementering af en digital service, skal medarbejderne i fronten, der møder borgerne, også klædes på og være digitale medspillere.

    Læs mere om Emento og Københavns Kommunes brug af appen

    Fredagscafé og ambassadører gør hjælp nemt tilgængeligt

    Men hvordan hjælper man medarbejdere, som ikke er fortrolige med – og måske endda ikke glade for - de nye systemer til at kunne hjælpe borgere med det digitale? Det har afdelingsleder i Københavns Kommune, Sune Vangsgaard Lauridsen, et bud på.  

    ”I Bolig og Beskæftigelsesenheden har vi lavet flere tiltag for at hjælpe medarbejdere med Emento-appen. Det står klart for os, at succesen med at få borgere til hovedsageligt at bruge Emento, men også anden velfærdsteknologi og MitID, Netbank, E-Boks og Sundhed.dk, står og falder med medarbejderne. Den store opgave er derfor at skabe en adfærdsændring, hvor medarbejderne bliver digitale frontløbere.”

    I Bolig og Beskæftigelsesenheden har de derfor prioriteret at udvikle et supporttilbud til de medarbejdere, der er i fronten og skal bruge it-systemerne i dagligdagen og har den daglige kontakt med borgerne. Et set-up der ”hjælper hjælperne”.

    Som led i arbejdet med en samlet adfærd og kultur i brugen af Emento, har man derfor lavet et hold af Emento-ambassadører. Ambassadørerne er ”go-to”-personer, hvis medarbejdere skulle støde ind i problemer eller spørgsmål fra borgerne til it-systemerne, som de har svært ved at svare på.

    Derudover har man etableret en fredagscafé, hvor medarbejdere, der er en del af digitaliseringsteamet, mellem kl. 9-10 sidder klar til at besvare medarbejdernes spørgsmål til brugen af de forskellige systemer, som kan skabe problemer. 

    Gode råd

    ”For at sikre sig en kultur- og adfærdsændring omkring brugen af det digitale, og at sikre medarbejdere bliver de digitale medhjælpere vi ønsker, kræver det et ledelsesmæssigt fokus,” understreger Sune Vangsgaard Lauridsen. 

    Sune forklarer, at der har været stor opbakning fra ledelsen og en forståelse for vigtigheden af at uddanne og sætte fokus på medarbejderes forståelse af forskellige velfærdsteknologier. Det er altafgørende for at kunne klæde sine medarbejdere på til at arbejde med det digitale:

    ”Det kræver en klar prioritering. Og frem for alt kræver det tid at uddanne medarbejdere i it-systemerne. I ledergruppen bør man sætte sig ned og planlægge de konkrete adfærdsændringer, man ønsker. Man skal sætte sig delmål og turde erkende, at processen er lang – men også en investering, som er værd og vigtig at prioritere."

    Kontakt

    For at høre mere om Bolig- og Beskæftigelsesenhedens arbejde, kan man kontakte Sune Vangsgaard Lauridsen på mail: DV9P@kk.dk

    Kontakt

    Videncenter for Digitalisering og Teknologi

    Email: videncenter@kl.dk