Kontakt
Signe Lund Tovgaard
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3273
E-mail: silt@kl.dk
Marie Madsen
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3377
E-mail: mmd@kl.dk
Digitaliseringen i samfundet accelererer. Det samme gør Aarhus Kommunes indsats for digital inklusion. Kommunens handleplan for perioden 2023-2026 er én af de første af sin slags i Danmark.
Aarhus Kommunes overordnede ambition er at sikre god service til alle borgere uanset deres sociale situation og foretrukne kommunikationskanal. Målet er at støtte borgere, der oplever udfordringer i den stadigt mere digitaliserede kontakt med kommunen:
”Vi vil gerne minimere barriererne, så alle kan være med. Hvis vi kan få flere med over på det digitale, så er det god service,” siger Ina Bækgaard, der er projektleder i Aarhus Kommune.
Kommunen arbejder med tre principper for at indfri ambitionen om at yde god service til alle borgere:
Gennem dialog med Udsatterådet og forskellige borgergrupper har Aarhus Kommune indsamlet vigtig viden om borgernes digitale udfordringer. Medarbejdere har fx været på flere brune værtshuse for at tale med gæster og bartendere og på den måde indsamle viden om digitalt udfordrede.
Kommunen har også gennemført en prøvehandling ud fra princippet ”MitID First”. Prøvehandlingen forløb i foråret 2023 i ca. 2,5 måned med fokus på hjemløse og de mestringsvejledere, der hjælper dem (tidligere bostøtte). Kommunen kiggede ind i, hvilke udfordringer der kunne være for at få MitID, som er afgørende for adgang til mange samfundsfunktioner.
”Der er aftalt et tættere samarbejde mellem Borgerservice og mestringsvejlederne. Det betyder i praksis, at mestringsvejlederne kan møde op i Borgerservice sammen med udsatte borgere uden den ellers obligatoriske tidsbestilling. Det gør livet lettere for hjemløse, der ofte har en kort planlægningshorisont," forklarer Ina Bækgaard.
Aarhus Kommune har fundet en mulighed for at hjælpe med at opfylde de legimitationskrav, der gælder for at få udstedt MitID. Mange hjemløse har ikke et gyldigt pas eller kørekort, og det kan være besværligt og bekosteligt at få anden legimitation. Borgerservice tænkte kreativt og fandt ud af, at de kunne udstede en såkaldt intern, administrativ bopælsattest, som ikke blev udleveret til borgeren, og som derfor er gratis for borgeren. Det koster ellers 84 kr. at få udstedt en bopælsattest i kommunen:
”Vores initiativer betyder, at de digitalt udsatte borgere nu får hurtigere og effektiv hjælp til MitID," understreger Ina Bækgaard:
"Siden vi igangsatte prøvehandlingen tilbage i april, har vi haft 150 borgere, der er kommet i Borgerservice med en mestringsvejleder og har fået udstedt et MitID. Og mestringsvejlederne giver udtryk for, at det for dem er blevet meget nemmere at hjælpe borgerne med det digitale."
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3273
E-mail: silt@kl.dk
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3377
E-mail: mmd@kl.dk