Virtual Reality inden for handicapområdet, psykiatriområdet og plejecenterområdet
Afprøvning af Virtuel Reality i Fagforvaltningen for Sundhed og Velfærd i Brønderslev Kommune. Leverandøren Take a Walk har udviklet en løsning, der indeholder et videobibliotek med over 200 film.
Brønderslev Kommune fortæller, at løsningen understøtter, at borgeren får en VR-brille (Oculus Go) på hvori filmen afspilles. Personalet kan sidde sammen med borgeren og samtidigt se filmen på en tilhørende tablet og eventuelt guide borgeren i den film borgeren kan se i brillerne. Personalet kan via tabletten vælge hvilke film borgeren skal se, dette eventuelt i samspil med den enkelte borger
Værdi: Hvem får gavn af løsningen?
VR kan være medvirkende til at hæve og sænke arousal hos borgerne, hvilket kan være medvirkende for øget trivsel hos den enkelte. Borgerne kan få nye oplevelser, som de ellers ikke har mulighed for. Anvendelse af VR stimulerer borgernes sanser. Borgerne kan i samvær med personalet opnå glæde, minder, nye samtaleemner hvor det verbale sprog stimuleres.
Ved anvendelsen af VR kan personalet se og opleve eventuelle udviklingspotentialer ved enkelte borgere. Anvendelse af VR kan være et konkret arbejdsredskab i forbindelse med, at støtte den enkelte borger i at samarbejde omkring eventuelle udfordringer.
Borgerne får mulighed for at opleve en form for interaktion med personer, dyr osv. Exponering in VIVO (at udsætte personen for det miljø eller den situation borgeren frygter eller som fremkalder angst). VR kan bruges som læringsmedie
OBS-punkter
Det kræver tilvænning for flere medarbejdere. Medarbejderne skal være fortrolig med, og lære VR at kende, og først derefter kan de arbejde med at motivere borgerne til anvendelsen. For mange borgere kræver det et stort motivationsarbejde.