Om byggeblokken Aktivitet
Formål
Aktiviteter foregår alle vegne og hele tiden. Byggeblokken har til formål at beskrive og dokumentere de helt centrale karakteristika ved enhver aktivitet – uanset om der er tale om en undervisningsaktivitet, en planlægningsaktivitet eller en analyseaktivitet o. lign.
Herudover kan det generelle formål for alle fælleskommunale byggeblokke læses på siden Byggeblok
Generelt gælder det for alle aktiviteter at de:
- Har et grundlæggende formål
- Forgår på et bestemt tidspunkt eller over en tidsperiode på eksempelvis flere timer.
- Foregår et sted
- Omhandler et eller andet
- Har nogle deltagere
- Forbruger nogle ressourcer(faciliteter)
- Forhold omkring en aktivitet, samt resultater af en aktivitet kan dokumenteres
- Har et emne
Denne byggeblok beskriver disse grundlæggende karakteristika, som alle typer aktiviteter har til fælles.
Beskrivelse
Når byggeblokken efterfølgende anvendes i en bestemt kontekst, indskærpes hvilke forhold (ressourcer, deltagere, faciliteter osv.) der er gældende i den konkrete situation og vi har en forretningsvendt aktivitet. Ved at håndtere aktiviteter på en ensartet måde på tværs af fagdomæner, kan vi få et fælles sprog og en ensartet måde at tale om eksempelvis ressourceallokering, ressourceforbrug etc. samtidig med at vi kan udveksle aktiviteter på tværs af fagområder.
Aktiviteter som kendes fra eksempelvis BPMN-standarden beskriver, aktiviteter som noget der skal gennemføres, men ikke detaljer om selve gennemførelsen. Byggeblokken Aktivitet beskriver det informationsindhold som påføres den konkrete udførte aktivitet.
Aktivitet beskriver en eller flere handling(er) som kan udføres af en eller flere aktivitetsaktører på et bestemt tidspunkt (eller periode) og sted. En aktivitet kan forbruge faciliteter og aktører som ressourcer, og kan omhandle eller frembringe bestemte Objekter. En aktivitet kan bruge Dokumenter som input under udførelsen af handlingen, og bruge dokumenter til at redegøre for aktivitetshandlingen. Aktiviteter kan indgå i Sager, og emnet for aktiviteten kan klassificeres ved hjælp af en klassifikationsmetode.
En aktivitet har et livsforløb, som beskriver de forskellige statusskift samt udfaldsrum, som en aktivitet kan gennemgå. En aktivitet kan selv, eller ved påvirkning udefra, skifte status undervejs i en proces. En enkelt aktivitet har et formål, og dette forhold kan have relevans set i en større kontekst. En aktivitet kan derfor sammenkobles med andre aktiviteter og struktureres hierarkisk, ved at samle flere aktiviteter i en fælles pakke og angive et formål på pakkeniveau. Byggeblokken Aktivitet kan derfor beskrive og dokumentere en separat handling samt, ved hjælp af en aktivitetspakke, beskrive flere handlinger som en sammensat kæde af handlinger, der bidrager til det samme formål.
Eksempel på en Aktivitet: Afholdelsen af et møde er et eksempel på en aktivitet. Mødet vil foregå på en Lokation, eksempelvis i et mødelokale, på en institution, på en specifik [Adresse]. Der kan være aktører med forskellige roller tilsluttet mødet, såsom mødeansvarlig, mødeindkalder, referent eller deltagende Aktør i mødet. Afholdelsen af mødet kan kræve, at der bliver benyttet forskellige faciliteter som ressourcer, eksempelvis et lokale og videoudstyr. En ressourceforbrugende aktivitet såsom et møde, vil disponere over de benyttede ressourcer indtil aktiviteten afsluttes, og ressourcerne frigives. Dermed bliver det muligt at danne et overblik over ressourceudnyttelsen.
Ejer af byggeblok Aktivitet
Center for Digitalisering og Teknologi, KL
Overholdelse/compliance
Byggeblokken forholder sig ikke til nogle standarder.