Om den fælleskommunale domænestruktur
Type
Taksonomi (Klassifikation)
Formål
Kommunernes forretning og hermed kerneopgaver (kapabiliteter) er forholdsvis stabile over tid, forskellen ligger i hvordan kommunerne vælger at forvalte og udfører opgaverne samt hvordan ansvarsfordelingen udmøntes. Stabiliteten i kerneopgaverne giver muligheden for at skabe et fundament for en forretningsarkitektur, der skaber sammenhæng mellem forretnings kerneopgaver, organisation og teknologi.
Domænestrukturen har konkret til formål at:
- At give et fælles syn, sprog og overblik over kommunernes forretning kerneopgaver.
- At være basis for klar ansvarsfordeling og entydige strukturer
- Fungere som et værktøj til at illustrere og kommunikere organisationens aktiviteter til relevante interessenter
- At tjene som et redskab, der skaber det nødvendige overblik for at forretningen kan sidde i førersædet i forhold til forretningsudvikling og i forhold til teknologiudnyttelse
- At understøtte beslutningerne på ledelsesniveauet
- At danne rammerne for forståelsen af domænerne på tværs af organisationen, hvilket øger indsigten i hvordan IT-teknologi påvirker forretningen
Beskrivelse
Domænestrukturen består af to niveauer. Første niveau af domænestrukturen inddeler den kommunale forretning i seks hovedforretningsområder samt en tværgående kategori som går på tværs af de seks hovedforretningsområder. På andet niveau er de seks hovedområder inddelt i to undergrupperinger, som inddeler hovedforretningsområderne i forretningsområder. På tredje niveau i domænestrukturen inddeles efter kommunale opgaver som er defineret i hovedopgaverne i KL’s Emnesystematik.
Ejer af Domænestruktur
Center for Digitalisering og Teknologi, KL
Overholdelse/Compliance
Ingen identificerede standarder