Kontakt
Torben Mathisen
IT-Arkitektur & Standarder
Telefon: +45 3370 3485
E-mail: toma@kl.dk
Som led i EDS-projektet er der udarbejdet et mønster for en tværgående proces. Formålet med selvbetjening mønstret er, at det vil kunne anvendes for alle selvbetjeningsløsninger, og det leder brugeren hen til den selvbetjeningsløsning, som brugeren skal anvende.
Som led i EDS-projektet (Effektiv Digital Selvbetjening) er der udarbejdet et mønster for en tværgående proces. Formålet med selvbetjening mønstret er, at det vil kunne anvendes for alle selvbetjeningsløsninger, og det leder brugeren hen til den selvbetjeningsløsning, som brugeren skal anvende.
Vi forestiller os
Trin: Logger på
Beskrivelse: Person logger på, og bliver hermed bruger. Person kan være borger, medarbejder i virksomhed eller aktør i organisation.
Byggeblokke: Identitet
IT-system: NemLogin
Trin: Benytter fuldmagt
Beskrivelse: Her kan bruger give en anden person fuldmagt til en opgave eller udnytte en allerede oprettet fuldmagt. Det kan også være, at bruger gemmer en samtykkeerklæring, som giver myndigheden tilladelse til at indhente oplysninger fra grunddata mv. Her kan processen stoppe, hvis brugeren kun skal give en anden person rettighed, samtykkeerklæring osv.
Byggeblokke: Rettighed og Fuldmagt
IT-system: Fællesoffentlig fuldmagtsløsning
Trin: Fremfinder personoplysninger
Beskrivelse: Personens bopæl, husstand og relationer til andre personer. Relevante myndigheder og institutioner i personens nærområde kan findes med udgangspunkt i bopæl.
Byggeblokke: Person - Adresse
IT-system: Grunddata - Serviceplatform
Trin: Fremfinder partsrelationer
Beskrivelse: Brugeren kan få en oversigt over personens engagement (opgaver) med myndigheden/myndighederne, og han kan tage udgangspunkt i en af disse oplysninger for at påbegynde en opgave.
Partskontakt indeholder personens engagement med myndigheden: Sager og deres status, ydelser, korrespondance. Realiseret med KMD-Sag, SAPA eller MinRude/Genvej. Svarer til et CRM-system (Costomer relations management). Kan også sammenlignes med track and trace.
Byggeblokke: Partskontakt
IT-system: Denne service vil være den selvbetjeningsdel, der giver adgang til egen sag – sagens dokumenter og dens status.
Når der sker nyt i sagen – f.eks. en afgørelse - vil partskontakt indeholde besked om, at der er sendt et dokument til Digital Post med afgørelsen. Der er ingen planer om at realisere en egentlig partskontakt.
Trin: Fremfinder opgave
Beskrivelse: Hvis brugeren ikke har valgt en eksisterende opgave, kan brugeren her vælge, hvilken opgave det drejer sig om.
Bruger tilbydes relevante søgeord og livssituationer, som er opsat i forhold tilden indhentede kontekst. Mulige opgaver kan kvalificeres ved sortering efter den allerede hentede kontekst om person, husstand, personrelationer og adresse. Der kan også suppleres med grunddata om ejerforhold, tegningsretter fra Virksomhed og ansættelsesforhold fra Indkomst.
Byggeblokke: Klassifikation
IT-system: KOMBIT's støttesystemer - APOS2
Trin: Fremfinder løsning
Beskrivelse: Her findes den it-løsning (blanketløsning, selvbetjeningsløsning, portal o.l., der understøtter den konkrete opgave for den pågældende myndighed.)
Oplysninger om bruger, person, husstand, opgave og myndighed, der overføres til løsningen evt. som SAML2 parametre. Herefter kan løsningen startes.
Byggeblokke: Organisation
IT-system: KOMBITs Støttesystemer
Selvbetjeningsmønster er en del af Rammearkitektur version 1.0 fra april 2018
IT-Arkitektur & Standarder
Telefon: +45 3370 3485
E-mail: toma@kl.dk